Reklamartiklar är hållbar branding

Reklamartiklar är hållbar branding.

Reklamartiklar marknadsför och skapar relationer på ett positivt sätt. Reklamartiklar tas emot väl. Det är bevisat i en marknadsundersökning att det är den minst impopulära reklamen, enligt en undersökning i Tyskland. Reklamartiklars popularitet skiljer sig dock åt. En undersökning i England visar att USB-stickor är den mest populära reklamartikeln att få, därefter skrivbordsartiklar, elektroniska artiklar och pappersprodukter.

Kontaktpriset för muggar och pennor är lägre än för radioreklam. Till exempel är kalendrar, USB-stickor och paraplyer i nivå med radio- och tidningsreklam, men lägre än TV-reklam. Return of Investment (ROI) är alltså riktigt bra på reklamartiklar. Det är viktigt att tänka igenom distributionen av reklamartiklar för att hålla kostnaden nere och ringa in målgruppen på bästa sätt.

Effekten av att ge en gåva ska inte underskattas. Tänk på när du senast gav eller fick en oönskad gåva!

Slutsats om studier på reklamartiklar:

  • 66% av alla respondenter uppgav att de kom ihåg brandingen av reklamartiklarna i upp till ett år.
  • 79% sa att det var troligt att det skulle göra affärer med företaget i framtiden.
  • 8 av 10 respondenter sa att reklamartiklar ökar varumärkets igenkännelse.
  • Över 75% av respondenterna gav uttryck för att de behållit reklamartikeln i mer än 12 månader.
  • Över hälften av respondenterna sa att deras hållning till varumärket/sällskapet var mer positivt efter att ha mottagit en reklamartikel.

En reklamartikel är i praktiken en gåva med ett logotryck. Gåvor har använts i årtusendet. Marcel Mauss har formulerat tre regler om gåvor:

  1. 1. Du ska ge gåvor. Att ge gåvor stärker den inbördes relationen mellan människor.
  2. 2. Gåvor ska mottagas! Det är allmänt vedertaget att det uppfattas som en förolämpning att inte ta emot en gåva.
  3. 3. Du ska gengälda en gåva. Mottagaren är - intill gåvan är gengäld - i en "underordnad" position i förhållande till givaren.

Källor:
British Promotional Merchandise Association 25 oktober 2011
Marcel Mauss 1872-1950, fransk sociolog, känd för bl.a. sina analyser av utväxling av gåvor